Colesterol

Tot ce trebuie stiut despre colesterol

Colesterolul este esential pentru functionarea sanatoasa a organismului si nu putem trai fara el. Numai in situatia in care acesta depaseste anumite valori pot sa apara unele probleme de sanatate. De exemplu, spun medicii, colesterolul marit este una din principalele cauze de aparitie a bolilor cardiovasculare.

Ce este colesterolul

Conform specialistilor de la Webmed.com, colesterolul este un tip de grasime de care organismul are nevoie pentru a functiona in mod normal. Acesta substanta are o consistenta ceroasa este produsa de ficat si se regaseste in sange. In mod normal, ficatul produce intre 1 si 2 doua grame de colesterol, insa colesterolul in exces din sange poate creste riscul de afectiuni cardiace.

De asemenea, potrivit specialistilor de la Asociatia Americana a Inimii, colesterolul nu se poate dizolva in sange. De aceea, el trebuie sa fie transportat catre si de la celule prin transportatori numiti lipoproteine. Mai mult, lipoproteinele care au o densitate scazuta sunt cunoscute sub denumirea de colesterol rau – LDL, iar cele cu densitatea mare sau cele care se numesc popular colesterol bun – HDL. Astfel, cele doua tipuri de lipide plus trigliceridele alcatuiesc ceea ce se numeste colesterolul total. Acesta se masoara printr-un test de sange.  LDL este produs de organism in cantitatile necesare. O alimentatie dezechilibrata conduce la cresterea LDL. De exemplu, medicii spun ca una dintre cele mai des intalnite cauze care duc la cresterea nivelului de colesterol LDL sunt grasimile trans.

Rolurile colesterolului

  • Sinteza hormonilor sexuali. Sau altfel spus, una dintre cele mai importante functii ale colesterolului este sinteza hormonilor sexuali. In plus, contribuie la productia de hormoni si la reglarea fertilitatii.
  • Protejarea celulelor. Atunci cand nivelul colesterolului creste sau cand el scade, celulele isi pierd capacitatea de a produce energie.
  • Sprijina procesul de digestie si contribuie la producerea bilei.
  • Ajuta organismul sa lupte impotriva radicalilor liberi deoarece are un important rol antioxidant.
  • Contribuie la buna functionare a sistemului imunitar, ajuta organismul sa lupte cu infectiile dar si sa-si revina repede in perioadele de convalescenta. Sunt studii care sustin ca persoanele sanatoase cu un nivel scazut al colesterolului sunt mai predispuse la infectii si alergii.

Atentie! Un nivel crescut de colesterol este asimptomatic, adica nu exista simptome de aceea persoana in cauza nu stie ca ar putea sa aiba o problema, sau ca se afla la risc, de exemplu pentru boli cardiovasculare. De aceea, este absolut esential sa facem analizele de sange in mod regulat. Grupul de analize care evalueaza metabolismul grasimilor si ajuta la masurarea nivelului de colesterol se numeste profil lipidic. Acesta trebuie facut pe nemancate, la cel putin 9 sau 12 ore de la ultima masa, astfel incat alimentele sa nu influenteze rezultatele testului.

Testele de colesterol furnizeaza rezultatele a patru tipuri de lipide: colesterolul total, colesterolul LDL sau colesterolul rau, colesterolul HDL sau colesterolul bun si trigliceridele, o alta forma a grasimilor prezente in sange. Practic aceasta este structura colesterolului. In urma analizelor de laborator si a rezultatelor colesterolului seric medicul poate interpreta valorile si prescrie sau nu un tratament. Altfel spus, valoarea colesterolului total masurat la un moment dat in sangele venos se numeste colesterol seric total. 

Valorile normale pentru colesterol

Colesterolul total:
valoare normala – pana la 200 mg/dcl,
valoare la limita – intre 201 – 240 mg/dcl,
valoare de risc – peste 240 mg/dcl.

Colesterolul HDL sau colesterol bun:
valoare normala – peste 60 mg/dcl,
valore la limita – intre 40 – 59 mg/dcl,
valoare de risc – mai putin de 40 mg/dcl (riscul de aparitie a afectiunilor inimii este ridicat pentru ca nu mai este protejata de colesterol bun.

Colesterolul LDL sau colesterolul rau:
valoare normala – sub 100 mg/dcl,
valoare buna – intre 100 – 129 mg/dcl,
valoare la limita – 130 – 159 mg/dcl,
valoare de risc – intre 160 – 189 mg/dcl,
valoare de risc crescut – nivelul colesterolului trece de 190 mg/dcl.

Numarul trigliceridelor trebuie sa fie sub 150 mg/dl daca vrei sa ai inima sanatoasa. Atunci cand medicul iti va face analize de sange, va urmari si nivelul trigliceridelor. Astfel daca obtii o valoare intre 150 – 200 mg/dl nu este foarte bine, aceasta fiind considerata o valoare destul de mare. Valori cuprinse intre 200 si 499 mg/dl inseamna o valoare mare, iar peste 500 mg/dl inseamna foarte mare. Vestea buna este ca nivelul trigliceridelor se poate optimiza prin activitatea fizica si regim alimentar. De asemenea, daca ai o valoare mare a trigliceridelor este bine sa nu bei deloc alcool.

Cauzele colesterolului marit

Anumiti factori pot duce la cresterea nivelului de colesterol din sange iar acestia sunt:

  • Un regim alimentar nesanatos. Altfel spus, colesterolul creste cand o persoana mananca alimente care au un continut ridicat de grasimi saturate, carbohidrati sau dulciuri. Dar, o persoana care are in dieta sa de exemplu, fibre, va putea sa-si scada nivelul colesterolului rau – LDL.
  • Sedentarismul si lipsa activitatii fizice. Daca vrei sa ai un nivel bun al colesterolului in sange trebuie sa faci miscare, sau macar sa te plimbi 30-60 de minute pe zi. Activitatea fizica duce la cresterea HDL si la scaderea LDL.
  • Obezitatea. Persoanele care au probleme legate de greutate vor avea si un nivel crescut de LDL.
  • Fumatul. Studiile au aratat ca fumatul scade nivelul colesterolului HDL si, in acelasi timp, creste nivelul colesterolului LDL.
  • Mostenirea genetica are si ea un rol important.
  • Bolile de ficat sau hipotiroidismul pot duce la cresterea colesterolului in sange.
  • Administrarea unor medicamente poate influenta valoarea colesterolului in sange. Spune medicului tau inainte de recoltare ce medicamente iei. De exemplu, steroizii pot creste nivelul colesterolului rau si scad pe cele ale colesterolul bun.

Principalii factori de risc pentru cresterea colesterolului sunt: fumatul, ereditatea, diabetul zaharat de tip 2, boala arteriala periferica, hipertensiunea arteriala, varsta – 45 de ani la barbati si 55 de ani la femei.

Cine este predispus la niveluri ridicate de colesterol

  • Femeile care sunt la menopauza. Nivelurile lor de LDL tind sa creasca dupa menopauza, iar acest lucru duce la cresterea riscului pentru boli cardiovasculare.
  • Barbatii peste 45 de ani si femeile cu varsta de peste 50 de ani.
  • Persoanele care au un istoric familial de boli de inima.
  • Persoanele care sufera de obezitate prezinta un risc ridicat de a suferi de niveluri ridicate de colesterol si, ulterior, de boli cardiovasculare.
  • Oamenii care au un stil de viata sedentar.
  • Persoanele care fumeaza foarte mult.
  • Indivizii care au probleme legate de greutatea corporala, mai ales cei cu obezitate abdominala.

Hipercolesterolemie

Atunci cand ai o valoare mare a colesterolului trebuie sa reduci nivelul de LDL si implicit sa diminuezi riscul de aparitie a bolilor cardiovasculare. Ca sa reduci nivelul de colesterol trebuie sa respecti cateva reguli de baza. Mai exact, sa ai o dieta cat mai sanatoasa, sa faci sport, miscare zilnic si sa iti mentii greutatea corporala.

Atunci cand vorbim despre tratamentul colesterolului este posibil ca medicul sa iti prescrie si medicamente pentru reducerea colesterolului. Medicamentele care ajuta la scaderea colesterolului sunt statinele, fibratii, acidul nicotic si niacina.

Complicatii posibile ale colesterolui crescut

Valorile ridicate nu inseamna neaparat ca putem avea anumite afectiuni cardiovasculare, insa este important sa stim din timp care este nivelul colesterolului, pentru a putea preveni alte afectiuni grave.

Insa, uneori, nivelurile ridicate de colesterol pot provoca o serie de complicatii, printre care se numara ateroscleroza, angina sau durere in piept care apare atunci cand aportul de sange al inimii este afectat datorita arterelor infundate. Dar creste si riscul pentru infarct miocardic sau pentru accident vascular cerebral.

Cum prevenim cresterea colesterolului

  • Mananca cat mai sanatos, dieta ta sa cuprinda cat mai multe fructe si legume. Ai grija la cantitatea de sare pe care o consumi – ideal este sa fie cat mai putina sare in mancarea ta
  • Limiteaza cantitatea de grasimi animale
  • Mentine o greutate corporala optima
  • Renunta la fumat
  • Limiteaza cantitatea de alcool
  • Scade nivelul stresului din corp
  • Fa cat mai multa miscare. Zilnic, nu ocazional.

Rolul dietei esential in reducerea colesterolului marit

  • Modificarea stilului de viata este uneori suficienta pentru a reduce colesterolul crescut. Specialistii recomanda sa alegi grasimi cat mai sanatoase. Ar trebui sa elimini sau sa limitezi grasimea totala cat si grasimea saturata. Ideal este ca nu mai mult de 35% din caloriile zilnice sa provina din grasimi alimentare si mai putin de 7% din cele saturate.
    Grasimile saturate sunt cele care cresc nivelul de LDL mai mult decat orice aliment din dieta ta zilnica. Acestea se regasesc in urmatoarele alimente: carne, produse lactate, ciocolata, produse de panificatie, alimente prajite sau procesate. Si grasimile trans pot ridica nivelul de LDL si pot reduce nivelul de HDL. Acestea se regasesc in margarina, biscuiti, cartofi prajiti etc.
  • Limiteaza consumul alimentelor de origine animala precum sunt: ficatul, galbenusul de ou, produsele lactate.
  • In schimb este bine sa consumi cat mai multe fibre solubile, ca de exemplu: cereale integrale, ovaz, tarate de ovaz, merele, banane, portocale, pere, prune, linte, mazare, fasole.
  • Foarte important este sa consumi cat mai multe peste care este bogat in acizi grasi Omega – 3. Desi nu pot reduce nivelul de LDL, pot insa sa contribuie la cresterea nivelului de HDL. Exemplu de peste bun: ton, somon, macrou.
  • Limiteaza cantitatea de alcool deoarece alcool poate creste riscul bolilor de inima, dar poate sa conduca si la cresterea tensiunii arteriale precum si la cresterea nivelului trigliceridelor.

Remedii naturale care scad colesterolul

  • Uleiurile de peste, de masline, de in si de canepa sunt grasimi bune care cresc nivelul colesterolului bun si il scad pe cel rau.
  • Uleiul de masline extravirgin. O multime de studii sustin ca acest ulei poate sa scada valorile colesterolul rau LDL si le creste pe cele ale colesterolul bun HDL.
  • Laptele de soia. Sunt studii care au aratat ca proteinele care se afla in soia scad nivelul colesterolului rau (LDL) si ridica nivelului colesterolului bun (HDL).
  • Ceaiul de anghinare. Anghinarea este o planta medicinala minunata pentru mentinerea sanatatii. Gratie continutului sau de cinarina, ea are puterea de a scadea nivelul colesterolului rau, ajuta la metabolizarea grasimilor si la eliminarea lor din ficat.
  • Ceaiul de papadie ajuta la scaderea nivelului total de colesterol si poate sa-l creasca pe cel bun – HDL.
  • Ceaiul de ghimbir. Ceaiul din radacina acestei plantei miraculoase poate sa reduca cantitatea colesterolului rau din organism.
  • Ceaiul de patlagina. Pentru reducerea si prevenirea cresterii exacerbate a colesterolului, ceaiul de patlagina este un adjuvant excelent.
  • Ceaiul verde. Fiind bogat in vitamina C, aminoacizi, calciu, fier, si in plus, ceaiul verde fiind si un bun diuretic, stimulator cerebral, acesta ajuta la scaderea colesterolului LDL marit din sange.
  • Goji. Aceste fructe ajuta la scaderea colesterolului marit. Acestea sunt bogate in vitamina C, B2, B6 si aminoacizi, astfel sustin functionarea normala a ficatului si a rinichilor.
  • Afinele contribuie la scaderea colesterolului rau, precum si a zaharului din sange, fiind recomandat inclusiv persoanelor cu diabet zaharat. Se consuma sub forma de infuzie.

Asociatia ALS | Termeni si conditii | ©2019 Edumedical

Rezultatele pot sa difere de la o persoana la alta. Opiniile medicilor, sfaturile si orice alte informatii disponibile pe acest site au scop informativ si educational. Ele nu pot substitui consultul medical direct si nici diagnosticul stabilit in urma investigatiilor si analizelor medicale.

 

Primeste pe mail recomandari medicale, informatii de ultima ora, stiri si articole.

 

Aboneaza-te!